quarta-feira, 8 de abril de 2009

Bloody Sunday = Domingo Sangrento


O nosso enviado especial em Irlanda, Vítor Martins, visitou em Derry o centro onde se conmemora o massacre do Bloody Sunday e decatou-se de que não existia tradução galega do texto que se amosa aos visitantes. Não tardou em encher este oco, enviando-lhes uma versão em norma AGAL que reproduzimos a seguir.



BLOODY SUNDAY 30 JANUARY 1972

DOMINGO SANGRENTO 30 JANEIRO 1972



O 30 de Janeiro de 1972 foi o dia que marcou o rumo da história moderna irlandesa. A Associaçom de Direitos Civis da Irlanda do Norte (NICRA) convocou à populaçom de Derry a se manifestar em repulsa pola detençom de nacionalistas e o seu encadeamento incondicional sem juízo (internment). Este foi um dos protestos organizados em distintas localidades ao longo da Irlanda do Norte.

Porém, os homes, mulheres e crianças que aquel domingo à tarde acudirom ao bairro de Creggan, na margem do Bogside, para participar na manifestaçom, previamente proibida polas autoridades británicas, desconheciam que essa tarde iam ser vítimas dumha carnificina indiscriminada.

Mentres mais de 15.000 manifestantes saiam do bairro de Creggan, o general Ford, comandante das forças armadas británicas estacionadas em Derry, finalizava os preparativos para que a manifestaçom nom chegasse ao seu final previsto, a praça do concelho Guildhall, no centro da cidade. Para atrancar a marcha os militares levantarom 26 barricadas ao redor do Bogside apoiados polo primeiro batalhom do regimento de paraquedistas, o regimento de "elite" do exército británico.

CONTINUAR LENDO...



Estes preparativos eram ignorados polos manifestantes, que sabiam que o IRA (o Exército Republicano Irlandês) dera a sua palavra aos organizadores da manife de nom participar nela. Sentindo-se seguros, os manifestantes esperavam um dia pacífico e daí a participaron de muitas mulheres e crianças.

Conforme a marcha se aproximava às barricadas militares ao final da William St, o caminhom que encabeçava a marcha junto o resto de manifestantes tornarom à direita penetrando no Bogside en direcçom cara a Free Derry Corner. Um grupo duns cen jovens prosseguiu por William St. detendo-se diante da barricada militar.

Como habitual nessa época, produziu-se umha escaramuça na zona de William St. entre esse grupo de jovens manifestantes e o exército. Frente às pedras e garrafas lançadas polos primeiros, o exército reagiu desproporcionadamente usando gases lacrimogénios e canhons de água.

Às 15:55h, longe da rixa em William St., os paraquedistas abrirom fogo com fusis. Cinco disparos forom realizados desde um prédio abandonado. John Johnston (59 anos) e Damian Donaghy (15 anos) forom feridos. John Johnson morreria a causa das suas feridas em Junho de 1972. Um membro do OIRA (Exército Republicano Irlandês Oficial) disparou umha só vez como resposta ao fogo do exército.

Aproximadamente às 16:07h os paraquedistas recebem a ordem de proceder a umha vaga de arrestos e penetrarom na Rossville St. em tanquetas (APC, veículos militares blindados de combate e de transporte de tropas).

A gente botou-se a correr tentando escapar dos paraquedistas que abrirom fogo.

Jackie Duddy (17 anos), que corria acarom do Padre Edward Daly foi mortalmente abatido à bala nas costas no pátio dos pisos Rossville.

Alana Burke (18 anos) foi deliberadamente esmagada contra um muro por um APC.

Margaret Deery (31 anos) foi alcançada na perna mentres se refugiava no final de Chamberlain St. Patrick McDaid (25 anos) foi ferido mentres ajudava a transportar à Sra. Deery a umha zona segura.

Patrick Campbell (51 anos) foi ferido mentres corria a se refugiar nos pisos de Rossville.

Michael Bradley (22 anos) e Mickey Bridge (25 anos) forom feridos à bala ao se enfrontarem aos paraquedistas trás se decatarem da morte de Jackie Duddy.

Daniel McGowan (38 anos) foi ferido mentres tentava ajudar a Patrick Campbell a topar refúgio.

Umha segunda vaga de paraquedistas avançou a pé por Rossville St mentres algúns manifestantes procuravam topar refúgio nos entulhos da barricada. Os paraquedistas reanudarom o fogo.

Huge Gilmore (17 anos) foi assassinado a tiros mentres corria cara os pisos de Rossville e morreu diante da sua propria casa.

Michael Kelly (17 anos), Michael McDaid (20 anos) e John Young (17 anos) forom abatidos acarom da barricada de entulhos.

William Nash (19 anos) foi abatido a tiros no peito quando fugia dos paraquedistas e caiu morto sobre a mesma barricada. O seu pai, Alex Nash (51 anos), foi ferido mentres tentava assistir ao seu filho.

Kevin McElhinney (17 anos) foi assassinado mentres se arrastava cara a porta de entrada dos pisos Rossville para se refugiar.

Outros manifestantes tentarom topar refúgio dentro do Glenfada Park, em frente dos pisos de Rossville, sem decatar-se de que um grupo de paraquedistas se dirigia nessa direcçom. Os residentes dos pisos de Rossville, vendo os soldados chegar, advertirom os manifestantes do risco que corríam. Os paraquedistas abrirom fogo sobre eles.

Joseph Friel (22 anos) foi ferido no peito mentres tentava sair de Glenfada Park.

Daniel Gillespie (32 anos) recebeu umha bala na cabeça e caiu inconsciente.

Michael Quinn (17 anos) foi ferido no ombro por umha bala que acabou atravesando a sua cara.

Joseph Mahon (16 anos) foi ferido por umha bala na perna e fingiu o morto ao se decatar da aproximaçom das tropas inglesas.

William McKinney (27 anos) foi assassinado por umha bala nas costas mentres tentava ajudar os feridos.

Patrick O'Donnel (41 anos) foi ferido ao se lançar diante dumha muller para a proteger do tiroteio.

Jin Wray (22 anos), ferido durante a primeira vaga de tiros, ficou paralizado sobre o solo em fronte da casa dos seus avós até que um paraquedista o rematou por duas vezes nas costas.

Gerald Donaghey (17 anos) e Gerard McKinney (35 anos) forom asasinados na ruela que conduzia desde Glenfada Park a rua Abby Park. Pensavan que o tiroteo acabara e tentavam atender às vítimas de Glenfada Park.

Ao sair de Glenfada Park, os paraquedistas reanudarom o fogo contra os pisos de Rossville.

Patrick Doherty (31 anos) recebeu umha bala nas costas mentres gatunhava na procura da protecçom dos pisos.

Bernard McGuigan (41 anos), que se refugiara na esquina dos pisos Rossville, ignorando os avisos dos seus companheiros pola sua própria segurança e portando un pano branco, tentou chegar até o moribundo Patrick Doherty. Recebeu um disparo na cabeça.

Em menos de meia hora, numha zona nom mais grande que um campo de futebol, os soldados do exército británico assassinaran 13 homes desarmados e feriram outros 13 assim como duas mulheres. Mentres os habitantes de Derry, em estado de shock, iam conhecendo aos poucos o número de vítimas e de feridos, a imprensa británica qualificava-os de "pistoleiros e terroristas". O exército e o governo británicos declararom que os seus soldados receberam centos de disparos apesar de que nem um só soldado ou veículo militar fora alcançado nessa ráfaga de fogo.

Três meses mais tarde o juiz supremo inglês, Lord Widgery, decretou baixo o ditado dos seus superiores políticos, que os paraquedistas nom fixeram nada incorrecto em Derry o 30 de Janeiro de 1972, conhecido como Bloody Sunday.

Um comentário:

Carminha disse...

Cada vez que leo isto ... pónseme o cabelo de punta... afortunadamente saiulles mal a manipulación mediática e sabemos a verdade.